Mats blogg

Träning, Lågkolhydratskost/Paleo/LCHF och allt annat livet överraskar en med


Lämna en kommentar

In på lugnet

Det blev ett snabbt tränings pass denna kväll. Körde ett till intensivt gympass utan vila. Körde växelvis pushpress (PP), (en form av stående press där du hjälper till med benen för att få fart på stången, och marklyft (DL). Tänkte jag skulle köra 5 set av varje men tappade räkningen så jag gjorde ett extra för säkerhets skull. Så det kunde likväl ha blivit 6 set.

PP5x50kg + DL5x100kg + PP5x50kg + DL5x100kg + PP5x50kg + DL5x100kg + PP5x50kg + DL5x100kg + PP5x50kg + DL5x100kg + (ev PP5x50kg+DL5x100kg)

Kändes bra idag. Hade ork hela vägen. Blir jobbigt väldigt fort när man inte får vila. Tror även skorna börjar känna sig trötta. Kanske dags för nya snart.

Självklart blir nästa par också Inov-8. Riktigt sköna. De jag har på mig heter f-lite 195. Jag har även ett par sådana som vardagsskor men då svarta. När jag springer i skogen så har jag x-talon 190. Även dessa riktigt sköna. Inov-8 har ju släppt ett par lyftarskor som jag är sugen på. Fastlift 335 heter de. Få se när ekonomin tillåter.

Blev ett snabbt kvällsmål efter träning. Samma som igår. Yoghurt (turkisk meze), hallon, kokoschips, vaniljpulver. Gött!

Annonser


Lämna en kommentar

Korvgryta med vitkålssallad

Dagens middag blev följande.

Korvgryta:
En ring falukorv (700g)
2st rödlökar
Ett frp krossade tomater (500g)
Tomatpuré (ca 2msk)
Kryddning (salt, peppar, chili, basilika)

Hacka löken fint och låt den svettas lite i pannan. Häll sedan i korven. (Jag brukar strimla den ganska fint). Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och kryddor. Låt puttra i pannan ca 15min. Smaka av och krydda ev mer.

Vitkålssallad:
Vitkål (ca 1,5kg)
1st rödlök
1st burk majonäs (420g)
Kryddning (salt, peppar, chili)

Strimla vitkålen fint och finhacka löken. (En matberedare är att föredra men äger ingen så det är kniv som gäller för mig). Blanda ihop i en skål med majonäsen. Krydda och rör om igen.

Enkelt och riktigt gott. Lade även till en hög med bladspenat.


Lämna en kommentar

Karrégryta

Dagens middag bestod av karré i bit som skars ner till mindre tärningar. Först i med rödlök i stekpannan så den fick svettas lite sen i med köttet. När köttet stekts en stund så hällde jag i generöst med grädde, köttbuljong, salt och vitpeppar. Det hela kokade ihop 30-40min. Till det kokade jag rödbetor. En hög med bladspenat på tallriken och sen på med grytan, rödbetorna och några tomater.


Lämna en kommentar

Promenad i skogen

Det blev en eftermiddagstur med sambon i skogen. Solen sken och det var ett härligt höstväder. Passade på att ta med mig kameran för att fota några nya headers till bloggen. De bilderna som kommer att visas där är områden där jag tycker om att träna i. Hittils har det blivit Jungfruberget bortanför Lugnet och idag Rottnebyskogen. Även om vaderna känns från gårdagens löptur kunde man inget annat än att bli löpsugen när man går i så vacker natur. Sen framöver kommer det även att dyka upp kort från tävlingar jag deltar i.


Lämna en kommentar

Morgonens träning

I morse blev det en sväng till gymet. Jag tränar på actic uppe på Lugnet i Falun. Det är uppdelat i två olika gym. Ett i källaren som är ganska gammalt och en ny del i visitorscenter. Jag är nästan uteslutande i källaren. Jag använder mig mest av fria vikter och det är i källaren de finns. Till min stora förvåning/gjädje så var det mycket fräschare än när jag var där sist, som var för ett par veckor sedan. Det har varit på gång länge med en uppfräschning. Har varit rejält sunkigt ett bra tag. I den nya delen är det riktigt fräscht eftersom den inte är så gammal.

Dagens träning körde jag med minimal vila mellan seten. Växlade först mellan bänkpress(BP) och hängfrivändningar(HS).

BP5x70kg + HS5x70kg + BP5x70kg + HS5x70kg + BP5x70kg + HS5x70kg + BP5x70kg + HS5x50kg + BP4x70kg + HS5x50kg.

Frivändningarna kändes riktigt tunga idag så jag skalade ner de sista två. Sen körde jag växelvis situps och ryggresning. 3x15reps. Avslutade med 3x45sek plankan med 45sek vila mellan varje set.